Stres w ciąży – jak pokonać nerwy?

napis stres

Stres w ciąży jest bardzo niepożądanym zjawiskiem, wpływa negatywnie zarówno na organizm matki jak i dziecka. Jednak życie często jest pełne stresujących, nerwowych sytuacji, dlatego ograniczenie stresu do zera graniczy z cudem. Podsuwamy gotowe rozwiązania jak radzić sobie ze stresem w ciąży i jak pokonać nerwy? 

Niejedna przyszła mama zastanawia się, jak stresujące sytuacje wpływają na rozwój i zdrowie dziecka. Sam fakt bycia w ciąży i oczekiwania na ogromne zmiany w życiu może być przytłaczający. U wielu młodych kobiet występują problemy ze zdrowiem psychicznym, w ciąży ten stan może się pogłębić. Poniżej znajdziesz wskazówki, jak zrelaksować się w czasie ciąży i nie poddawać się negatywnym emocjom.

Stres w ciąży

Stres jest niekorzystny na każdym etapie ciąży. W początkowych tygodniach ciąży duże stężenie kortyzolu w organizmie matki może powodować problemy z rozwojem płodu, a nawet jego obumarcie. W trzecim trymestrze ciąży silne wzburzenie może być powodem przedwczesnego porodu. Skutkiem stresu jest obkurczenie naczyń krwionośnych, które w trakcie ciąży odżywiają i dotleniają przez łożysko nasze dziecko. Dlatego silny stres może prowadzić do niedotlenienia lub niedożywienia dziecka. Stres matki zawsze oddziałuje na dziecko. Pozostawanie w długotrwałym stresie może być przyczyną opóźnień w rozwoju noworodka. 

Jak zmniejszyć stres w ciąży?

  1. Mindfulness. Czasami, aby zredukować stres wystarczy zatrzymać gonitwę myśli i skupić się na teraźniejszości. Technika mindfulness to ćwiczenie uważności w życiu codziennym, pozwala lepiej przyjrzeć się małym rzeczom i cieszyć się drobiazgami. Wymaga, aby w ciągu dnia znaleźć moment na zatrzymanie, oddech, skupienie na swoich emocjach i doznaniach. Uważność w łatwy sposób pozwala zracjonalizować nasze zmartwienia i problemy. To też świetny sposób na poznawanie siebie, odcinanie się od lęków i problemów. W czasie ciąży praktyka uważności może pomóc w pozytywnym nastawianiu do przywitania na świecie naszego dziecka. 
  2. Joga w ciąży. Ten rodzaj aktywności koncentruje się na dobrym samopoczuciu psychicznym i fizycznym. Joga w ciąży to świetny sposób, aby pozostać aktywną, wzmocnić ciało i złagodzić ból poprzez rozciąganie. Może być również stosowana podczas porodu siłami natury, pomagając w radzeniu sobie z bólem. Praktyka jogi pomaga w ustawieniu dziecka w najlepszej pozycji poprzez techniki i ćwiczenia oddechowe. Jeśli dopiero zaczynasz przygodę z jogą, najlepiej wybrać zajęcia dla kobiet w ciąży z profesjonalnym instruktorem i poczekać z tym do 14 tygodnia ciąży. Zajęcia jogi często kończą się sesją medytacji, która może zdziałać cuda, jeśli czujesz się zestresowana. Naukowcy wykazali, że cotygodniowe sesje jogi mogą pomóc zmniejszyć lęk i depresję w ciąży.
  3. Bądź dla siebie dobra i wyrozumiała. Pozwól sobie na chwilę relaksu i uspokojenie myśli. Każdego dnia poświęć czas na małą przyjemność. Zwłaszcza w czasie ciąży rozpieszczanie siebie samej jest wskazane. Może to być ciepła kąpiel, lektura ulubionej książki, zapalenie zapachowej świecy lub długi spacer. Ważne jest, aby codziennie znaleźć czas i przestrzeń na uwolnienie się od zmartwień. 
  4. Konsultacja z psychologiem. Terapia. Jeśli stres, płacz i nerwy w ciąży utrzymują się przez długi czas warto skontaktować się z lekarzem. To normalne i potrzebne, żeby nasze lęki i obawy móc przedstawić specjaliście w dziedzinie zdrowia psychicznego. Rozmowa z drugim człowiekiem pozwala zracjonalizować źródło lęków i pomaga je ze sobą przepracować. W niektórych przypadkach lekarz może wypisać nam receptę na leki uspokajające, które nie zaszkodzą dziecku. 
  5. Aktywność fizyczna. Ćwiczenia fizyczne świetnie podnoszą poziom endorfin w organizmie. Nie muszą to być męczące i wymagające treningi. Wystarczy szybki marsz, wybranie się na basen lub kilka minut na stacjonarnym rowerze. Może nie brzmi to zachęcająco, zwłaszcza kiedy ma się obniżony nastrój. Ale ćwiczenia świetnie wpływają na zdrowie kobiety i dziecka oraz przygotowują do przyszłego porodu.