Przybieranie na wadze w ciąży – jak nie przybrać zbędnych kilogramów

stopy na wadze

Dieta w trakcie ciąży powinna być bogata w zdrowe produkty i zbilansowana pod kątem składników odżywczych. Z powodu ciąży kobiety nie powinny się objadać i znacząco zwiększać swojej dziennej porcji kalorii. Należy pamiętać, że warto jeść dla dwojga, ale nie za dwoje. Jak zachować prawidłową wagę będąc w ciąży?

Przybieranie na wadze w ciąży – ile powinno się przytyć? 

Każda kobieta jest inna i inaczej przybiera na wadze, będąc w ciąży. Dlatego nie ma oficjalnych wytycznych dotyczących tego, jaka waga w ciąży jest prawidłowa. Najważniejsze jest utrzymanie przyrostu masy ciała na bezpiecznym i zdrowym poziomie dla Ciebie i Twojego dziecka. Najogólniej ujmując przyjmuje się, że kobieta w czasie ciąży powinna przybrać na wadze między 9 a 15 kg. Poza wagą dziecka masa naszego ciała zwiększa się przez objętość łożyska, płynu owodniowego, powiększonej macicy i piersi. 

W pierwszych tygodniach ciąży wiele kobiet traci na wadze. Spowodowane jest to często porannymi mdłościami i brakiem apetytu w pierwszym trymestrze. Waga kobiety w ciąży to bardzo ważny wyznacznik prawidłowego rozwoju ciąży. Dlatego nie bądź zdziwiona, że na każdej wizycie ginekologicznej następuje sprawdzenie twojej wagi. Dla własnego zdrowia i dobra dziecka nie można w czasie ciąży stosować diet odchudzających i ograniczać kalorii. Nie warto również się przejadać, zwłaszcza słodyczami, przetworzoną żywnością i fast foodami. 

Jak kontrolować wagę w ciąży?

Dla większości kobiet, jeśli zawsze prowadziły aktywny tryb życia, kontynuowanie ćwiczeń na tym samym poziomie podczas ciąży jest bezpieczne i zdrowe. O ile ciąża nie jest zagrożona i lekarz zabronił wykonywania treningów w ciąży. Jeśli nie jesteś przyzwyczajona do aktywności, spróbuj wykonywać delikatne ćwiczenia przez około 15 minut dziennie, trzy razy w tygodniu, a następnie powoli zwiększa czas ich trwania do 30 minut. Pamiętaj, że nie starasz się uzyskać formy życia, po prostu musisz dotlenić swoje ciało. W ciąży możesz wykonywać większość rodzajów ćwiczeń, więc możesz spróbować wielu rzeczy. Idealnie sprawdzi się joga, fitness, spacery, jazda na rowerze stacjonarnym lub pływanie. Aktualnie siłownie często oferują zajęcia specjalnie dedykowane kobietom w ciąży.

Jeśli wykonywanie ćwiczeń jest zbyt trudne i obciążające, po prostu staraj się nie siedzieć przez dłuższy czas. Codziennie wybierz się na spacer, tam, gdzie to możliwe zrezygnuj z komunikacji miejskiej na rzecz pieszej wędrówki. Zachowanie aktywności w czasie ciąży wspiera organizm w przygotowaniu do porodu oraz ułatwia powrót do formy po urodzeniu dziecka. Kluczem jest stopniowe wprowadzanie małych zmian w celu poprawy diety i ilości wykonywanej aktywności.

Przybieranie na wadze w ciąży jest normalne! Jeżeli dbasz o swoje zdrowie, nie martw się dodatkowymi kilogramami.