Sen w ciąży – jak go poprawić?

śpiąca kobieta w pościeli

Jeśli jesteś w ciąży lub planujesz zajść w ciążę, ważne jest, aby zdawać sobie sprawę z możliwych zmian, które mogą wystąpić w twoim życiu i organizmie. Być może już wiesz, że twoje ciało przechodzi pewne zmiany fizyczne. W połączeniu ze zmianami poziomu hormonów, poziomu komfortu i wzorców snu mogą wpływać na ciebie również emocjonalnie i psychicznie. Czy sen w czasie ciąży są częścią tych zmian? Niektóre kobiety w ciąży skarżą się na pogorszenie jakości snu oraz bardzo realistyczne sny.

Czym są sny w ciąży?

Chociaż przebieg ciąży każdej z kobiet może się od siebie różnić, istnieją pewne objawy, które większość kobiet zgłasza. Duża część przyszłych mam zgłasza, jak ich sny zmieniają się w czasie ciąży, zwłaszcza w III trymestrze. 

Niektóre z tych zmian snu w czasie ciąży obejmują:

  • Żywe sny
  • Koszmary
  • Sny oparte na lęku
  • Bardziej intensywne sny
  • Zdolność do wyraźniejszego zapamiętywania snów
  • Częste sny

Możliwe przyczyny koszmarów w  ciąży

Jak wspomniano powyżej, twoje ciało przechodzi wiele zmian podczas ciąży, a stany emocjonalne, fizyczne i psychiczne są ze sobą połączone. Chociaż sny ciążowe pozostają obszarem nie do końca zbadanym, istnieje wiele powodów, dla których następuje taka zmiana w realności snów.

Jedną z przyczyn jest wzrost produkcji hormonów. W czasie ciąży przekonasz się, że hormony mogą wpływać na emocje i lęki. Będą również wpływać na sposób, w jaki mózg przetwarza informacje i uczucia, prawdopodobnie powodując bardziej żywe i częstsze sny.

Inną przyczyną jest zakłócenie normalnego ciągu snu. Kiedy nie jesteś w stanie utrzymać regularnego harmonogramu snu (bezsenność) lub jeśli budzisz się częściej w nocy z powodu dyskomfortu lub chęci częstszego oddawania moczu, wpłynie to na fazę REM (Rapid Eye Movement). To podczas snu REM pojawiają się sny. Kiedy częstotliwość lub długość snu REM jest niespójna lub często przerywana w ciągu nocy, może to mieć wpływ na to, jak dużo śnisz będąc w ciąży. Wpływa to również na  zdolność zapamiętywania snów, co może dać iluzję, że sny są wyraziste i realistyczne.

Postawiono hipotezę, że sny ciążowe są jednym ze sposobów, w jaki twój nieświadomy umysł przetwarza informacje i próbuje rozwiązać problemy. W czasie ciąży możesz odczuwać większy stres lub niepokój niż zwykle, co z łatwością może prowadzić do intensywniejszych snów, a nawet koszmarów,

Jak poprawić jakość snu w trakcie ciąży?

Jeśli twoje sny ciążowe są znośne, ale po prostu bardziej żywe i częste, możesz spróbować je złagodzić, próbując popracować ze swoją podświadomością np. poprzez medytacje. Jeśli twoje sny są wynikiem przerywanego snu, wypróbuj nowe pozycje do spania i staraj się chodzić spać o stałych porach. 

Kiedy sny lub koszmary są bardziej niepokojące i powodują lęki, warto założyć „dziennik snów”, który trzymasz przy łóżku. Zapisywanie snów w dzienniku po przebudzeniu może pomóc ci przetworzyć treść snów. Pozwoli to, aby wydarzenia ze snów przeszły z nieświadomego do świadomego umysłu. Być może zmniejszy to trochę niepokój, kiedy na chłodno skonfrontujemy się z obawami. 

Jeśli jednak Twoje koszmary są stale zbyt żywe i wprawiają nas w złe samopoczucie lub utrudniają zasypianie, możesz rozważyć podzielenie się nimi z przyjacielem, a nawet specjalistą. Prowadzi to do większej jasności co do źródłem lęku i pomaga wspólnie znaleźć rozsądne rozwiązanie.