Mdłości w ciąży – jak sobie z nimi radzić

znak toaleta

Mdłości w ciąży są koszmarem niejednej młodej mamy, nudności i wymioty mogą mocno utrudnić życie w pierwszym trymestrze ciąży.

Jak poradzić sobie z uprzykrzającymi symptomami ciąży, aby czas oczekiwania był pełen radości i spokoju? Niestety nie ma sposobu, który całkowicie pozwoli zahamować mdłości i kiepskie samopoczucie w ciąży. Istnieje jednak wiele metod, dzięki którym mdłości będą mniej dotkliwe. Czytaj więcej! 

Metody na złagodzenie porannych mdłości

Poranne mdłości nie są zbyt radosnym elementem bycia w ciąży, ale to dobry znak, że ciąża się rozwija, a twoje ciało przygotowuje się na zmiany. Za kilka tygodni burza hormonów w twoim ciele się uspokoi, a nudności ciążowe odejdą w niepamięć. 

Nie musisz odliczać dni do końca pierwszego trymestru, aby poczuć się lepiej. Poniżej znajdziesz garść przydatnych strategii, które pozwolą w bezpieczny w prosty sposób obniżyć poziom złego samopoczucia w ciąży

  1. Mniejsze porcje, ale o większej częstotliwości 

Zbyt długie przerwy między posiłkami i pusty żołądek mogą wywołać nudności. Jedzenie małych przekąsek w ciągu dnia pomiędzy większymi daniami może zapobiec mdłościom. Pamiętaj jednak, że zbyt dużo jedzenia może przynieść odwrotny skutek. Chodzi o znalezienie równowagi, która zapewni Ci dobre samopoczucie.

  1. Dieta młodych mam

Te zestawienie dietetyczne może wydać się zwariowane, ale obiecujemy, że przynosi ulgę gdy nic nie przechodzi przez gardło. Jeśli czujesz się bardzo źle, twój apetyt prawie zniknął, ale głowa podpowiada, że musisz coś zjeść, podsuwamy zestaw awaryjny, który zawsze powinnaś mieć w domu. Czyli banany, ryż, mus jabłkowy i tosty. Testowany przez miliony kobiet w ciąży – działa! 

  1. Różna temperatura posiłków

Możesz łatwiej zjeść lub wypić zimne potrawy i napoje lub twój żołądek uspokoi się po gorącym posiłku i herbacie. Temperatura pokojowa lub ciepłe potrawy i napoje mogą czasami powodować nudności. Testuj różne rozwiązania i znajdź idealny dla swojego organizmu. 

  1. Monitorowanie symptomów nasilające mdłości

O której porze dnia pojawiają się nudności? Co robisz, kiedy się nasilają? Śledząc objawy, możesz po prostu zidentyfikować czynniki wywołujące mdłości, takie jak niektóre pokarmy lub zapachy. To pozwoli w łatwy sposób wprowadzić zmiany. 

  1. Bądź przygotowana 

Mdłości mogą pojawić się na najmniej odpowiednim momencie, dlatego będąc na początku ciąży warto być na nie przygotowanym. Szczoteczka i pasta do zębów, płyn do płukania ust, zapasowa koszula, a nawet plastikowa torba mogą powstrzymać poranne mdłości przed wykolejeniem dnia.

  1. Rozmowa z lekarzem 

Te środki zaradcze mogą nie działać dla wszystkich, a istnieją inne rozwiązania dla bardziej uporczywych objawów. Porozmawiaj z lekarzem o lekach przeciw nudnościom, które można bezpiecznie stosować podczas ciąży.

Kiedy mdłości w ciąży wymagają konsultacji z lekarzem?

Jeśli wymiotujesz więcej niż dwa do trzech razy dziennie i nie jesteś w stanie niczego zatrzymać w żołądku, możesz mieć nadmierne wymioty, formę ciężkich porannych mdłości. Niektóre przypadki można leczyć za pomocą opasek na nadgarstek z punktami ucisku, na przykład noszonych w celu zapobiegania chorobie lokomocyjnej. W innych przypadkach możesz potrzebować leków, odpoczynku w łóżku lub dożylnych  płynów, aby zmniejszyć lub wyeliminować uciążliwe objawy.