Jak dbać o siebie w pierwszych tygodniach ciąży?

kobieta z kubkiem

Jesteś w ciąży? To wspaniała wiadomość! Czeka Cię piękny okres w życiu i sporo zmian. Nie czuj się przytłoczona ilością ograniczeń i wytycznych, które musisz wdrożyć w życie. Po potwierdzeniu przypuszczeń, że spodziewasz się dziecka, powinnaś skupić się na sobie i zadbać o swoje zdrowie, komfort i bezpieczeństwo.

Jak zadbać o siebie w ciąży? 

Początkowe tygodnie ciąży zazwyczaj nie przynoszą rewolucyjnych zmian. Brzuch jest płaski, nie informujesz jeszcze całego świata o tym, że wyczekujesz maleństwa, możesz normalnie funkcjonować. Co innego dzieje się w twojej głowie. Początkowo możesz mieć różne uczucia i emocje w sobie. Ciąża bywa niespodzianką, czasami nie przychodzi w idealnym dla nas momencie. To normalne, że potrzeba czasu, aby oswoić się i zaakceptować bieg wydarzeń. Pozwól sobie na odczuwanie całej gamy emocji. Aby uporządkować myśli polecamy założenie dziennika ciążowego, to świetny patent, a następnie pamiątka na lata. Podziel się swoimi przemyśleniami z partnerem i zaakceptuj jego emocje. Jeśli jesteś singlem i będziesz samodzielną mamą, warto zadbać o sieć przyjaciół i rodziny, aby uzyskać pomoc w przyszłych miesiącach. 

Jak znaleźć lekarza ginekologa prowadzącego ciąże?

Jeśli masz lekarza do którego chodzisz od lat i jesteś zadowolona z jego opieki to świetnie! Warto prowadzić ciąże u lekarza który jest specjalistą i z którym czujemy się dobrze. Ciąża to nowy stan i to od lekarza najczęściej otrzymasz najlepsze porady i zalecenia odnośnie twojego zdrowia. Jeśli jeszcze nie masz stałego ginekologa, u którego regularnie się badasz, warto popytać koleżanek z dziećmi u kogo prowadziły ciążę. Nawet jeśli marzysz o porodzie domowym będziesz potrzebować regularnej opieki medycznej i badań przesiewowych przez cały okres ciąży. Dobrze jest również przemyśleć jaki poród chciałabyś mieć i np. pomyśleć o wyborze szpitala, w którym chcesz rodzić. Pierwsze badanie prenatalne wykonywane jest około 12 tygodnia ciąży. Bardzo przypomina standardową wizytę u ginekologa – robiona jest cytologia i USG. Warto porozmawiać z lekarzem o suplementach i witaminach, które kobieta powinna przyjmować będąc w ciąży. 

Jak odżywiać się w ciąży?

Jedzenie i dieta jaką stosujemy to bardzo ważne aspekty wpływające na nasze zdrowie i samopoczucie. Teraz najważniejsza jest zdrowa zbilansowana dieta, pełna wartościowych składników odżywczych, których potrzebujecie z dzieckiem. Pamiętaj żeby się nie przejadać, według badań, zapotrzebowanie kaloryczne kobiety w ciąży wzrasta jedynie o 300 kalorii dziennie. 

Czego unikać będąc w ciąży? 

Na pewno musisz zrezygnować z alkoholu i papierosów. Jeśli wypiłaś drinka lub paliłaś papierosy jeszcze nie wiedząc, że jesteś w ciąży, nie przejmuj się, na tak wczesnym etapie te substancje nie wpływają na rozwój płodu. Pokarmy które powinnaś wykluczyć ze swojej ciążowej diety to surowe ryby i mięso, sery pleśniowe, grzyby niepewnego pochodzenia, wędzonki. Kawa i herbata nie są zabronione, ale powinnaś ograniczyć spożycie kofeiny do 200 mg dziennie.