Dziecko nie chce spać w nocy.

Dziecko, które nie chce spać w nocy to wielkie utrapienie dla zmęczonych rodziców. Brak właściwej liczby godzin snu jest przede wszystkim niekorzystny dla małego dziecka, które potrzebuje długiej regeneracji i odpoczynku. Dlatego warto dowiedzieć się, dlaczego dziecko nie śpi i rozwiązać ten problem jak najszybciej – zarówno dla własnego spokoju, jak i zdrowia malucha.

Dlaczego dziecko nie chce spać w nocy?

Dzieci, które nie chcą spać w nocy mogą mieć ku temu wiele różnych powodów. Jeśli problem trwa stosunkowo krótko, może być spowodowany zbyt dużą radością np. przed wakacyjną wycieczką lub zmianą w planie dnia np. podczas ferii zimowych, kiedy maluch może spać dłużej niż zazwyczaj. Z kolei jeśli kłopoty ze snem trwają od dłuższego czasu, to mogą być spowodowane przez nocne koszmary, źle ułożony plan dnia oraz niewłaściwą formą usypiania.

Trochę inaczej prezentuje się sprawa w kwestii niemowląt, które mogą nie chcieć spać z przyczyn fizjologicznych: z głodu lub przez brudną pieluszkę. Powodem może być również ząbkowanie, choroba lub niewłaściwe warunki do snu, których niemowlę niestety nie może dobrze wyrazić.

Co robić, gdy dziecko nie chce spać w nocy?

W sytuacji, gdy dziecko nie chce sypiać w nocy, kluczowe jest określenie problemu. Trzeba znaleźć przyczynę bezsenności dziecka. Z kilkulatkiem najlepiej otwarcie porozmawiać o niechęci do snu. Z kolei w przypadku niemowląt najważniejsza jest szczegółowa obserwacja i zauważanie wszystkich sytuacji oraz zachowań, które odbiegają od dotychczasowej normy.

Niezależnie od tego, skąd wziął się kłopot, zawsze można znaleźć na niego sposób. Co więc zrobić gdy dziecko nie chce spać w nocy?

  • Zapewnić odpowiednie warunki do snuwywietrzenie sypialni, dopilnowanie odpowiedniej temperatury oraz czysta i przyjemna w dotyku pościel to najważniejsze podstawy. Oprócz tego warto unikać światła (w szczególności niebieskiego), hałasu oraz używania urządzeń elektronicznych tuż przed zaśnięciem.
  • Odpowiednio zorganizować dzień – jeśli maluch budzi się około południa, nie ma co się dziwić, że wieczorem nie chce spać. Dobrze ułożony plan dnia i regularne godziny budzenia się czy zasypiania to dobre metody na dziecięcą bezsenność. Warto zaplanować także wieczorną rutynę (pościelenie łóżka czy mycie zębów), która w dużym stopniu wpłynie na szybkość zasypiania.
  • Przeznaczyć łóżko tylko do snu – często słyszy się, że łóżko powinno służyć jedynie do spania. Ma to duży wpływ na rutynę pewnych czynności. Zbudowanie skojarzenia, że łóżko oznacza sen to bardzo skuteczny sposób na pomoc dziecku w zasypianiu.
  • Dostosować formę usypiania do dziecka – to bardzo istotne niezależnie od tego, w jakim wieku jest maluch. Jeśli dziecko nie ma ochoty spać w nocy, w zasypianiu może mu pomóc obecność rodzica lub czytanie ulubionej bajki. Te rzeczy wpływają na nie wyciszająco i gwarantują poczucie bezpieczeństwa.
Udostępnij artykuł, dziękujemy!