Kiedy dziecko zaczyna rozumieć mowę?

Nauka mówienia u dziecka trwa wiele lat i rozpoczyna się już w okresie prenatalnym. Maluch na początku uczy się wypowiadać głoski, następnie łączy je w sylaby, wreszcie zaczyna formować i rozumieć pojedyncze wyrazy, a wtedy jest to moment, w którym to tworzenie zdań zdaje się łatwością. Jak wyglądają poszczególne części rozwoju mowy u dzieci? Odpowiedź w poniższym artykule!

Rozwój mowy w okresie prenatalnym

Dziecko zaczyna uczyć się mowy już w na etapie prenatalnym. Życie płodowe jest bowiem okresem przygotowawczym w rozwoju mowy. Wtedy to kształtują się narządy mowy: usta, język, policzki, krtań. W tym samym momencie tworzy się ośrodek mowy w mózgu. Przed przyjściem na świat w brzuchu mamy dziecko słyszy dźwięki, więc warto mówić do dziecka, zanim przyjdzie na świat. Jest czułe na dźwięki od 4 miesiąca życia płodowego. Wtedy to reakcją na dźwięki jest „wiercenie się” maluszka w brzuchu, przeważnie na głos mamy.

Rozwój mowy: etap melodii i etap głużenia

Gdy dziecko przyjdzie na świat, wkracza w okres melodii. Może wydawać już dźwięki w postaci płaczu czy krzyku. Sygnalizuje w ten sposób swoje emocje i poznaje mówienie samogłosek: a, o, u. Kolejnym etapem jest okres głużenia (od 3 do 6 miesiąca życia), w którym dziecko wydaje dźwięki zawierające spółgłoski: gi, bli, di i tak dalej. Następny etap to gaworzenie. Trwa od 6 do 12 miesiąca życia dziecka. W tym czasie dziecko tworzy pierwsze sylaby i łączy je ze sobą, ale nie rozumie ich. Pierwsze słowa to zazwyczaj: ba-ba, ma-ma, ta-ta. Około 9 miesiąca dziecko potrafi już powtarzać i naśladować określone dźwięki. Kiedy ma rok, jest zdolne, by powtarzać słowa i rozumieć je. Mówi więc: tata, mama, baba, a później powtarza te słowa.

Okres wyrazu i okres zdania.

Etap wyrazu trwa od 1 do 2 roku życia dziecka. Dziecko wymawia i rozumie wszystkie samogłoski oraz sporą część spółgłosek. Tworzy więc z nich wyrazy. Gdy ukończy drugi rok życia, będzie wchodziło w okres zdania. Trzylatek zna i rozumie nawet 1000 wyrazów, z których tworzy coraz dłuższe zdania.

Co zrobić, gdy rozwój mowy dziecka jest nieprawidłowy?

Koniecznie trzeba udać się z dzieckiem do poradni audiologicznej i laryngologicznej. Specjalista określi czy maluszek na pewno słyszy i czy rozwój mowy przebiega w całkowicie normalnym, pozostającym w granicach normy opóźnieniem. Jeśli słuch jest prawidłowy, z dzieckiem należy udać się do logopedy, by dopasować odpowiednie ćwiczenia i wspomóc rozwój mowy dziecka. W niektórych przypadkach nieprawidłowości w rozwoju mowy mogą występować z zaburzeniami neurologicznymi. Wtedy należy zasięgnąć opinii u specjalisty neurologa.

Udostępnij artykuł, dziękujemy!