Co na zgagę w ciąży – domowe sposoby

imbir i cytryna

Zgaga w ciąży jest bardzo częstą dolegliwością kobiet spodziewających się potomstwa. Palące uczucie w przełyku i ciągła chęć ugaszenia pragnienia nie wpływają zachwycająco na samopoczucie młodej mamy. W poniższym tekście poznasz sprawdzone metody jak pozbyć się zgagi oraz listę produktów, których należy unikać będąc w ciąży. 

Co powoduje zgagę w ciąży?

Zgaga pojawia się, gdy kwas żołądkowy cofa się do przełyku. W czasie ciąży ta dolegliwość jest dość częsta, gdyż podwyższenie progesteronu powoduje rozluźnienie zastawki, które kontroluje przepływ płynów przez układ pokarmowy. Zgaga może pojawić się już na początku ciąży, ale najbardziej daje o sobie znać w III trymestrze ciąży. Rosnący brzuch wywiera nacisk na narządy wewnętrzne, w tym na żołądek i jelita, co powoduje cofanie się treści żołądkowej. 

Jak leczyć zgagę domowymi sposobami?

Istnieje kilka sprawdzonych sposobów na łagodzenie objawów zgagi, nie są one inwazyjne i nie zaszkodzą dziecku. Nie zawsze ich skuteczność będzie natychmiastowa, ale zastosowanie się do poniższych rad powinno przynieść ulgę. 

  • Żucie miętowej gumy

Żuć gumę należy przez około pół godziny po posiłku, zwiększając tym wytwarzanie śliny, która może zneutralizować nadmiar kwasu w przełyku. Najlepiej wybrać gumę bez cukru, aby nie dostarczać pustych kalorii. Niektórzy uważają, że miętowy smak gumy jeszcze bardziej zaostrza zgagę, można przetestować różne opcje, aby wybrać najlepszą dla siebie. 

  • Migdały w diecie

Warto zjadać kilka migdałów każdego dnia, ponieważ te orzechy świetnie neutralizują soki żołądkowe, co może złagodzić, a nawet zapobiec zgadze w ciąży. Dobrym sposobem na zgagę jest również wypicie szklanki mleka migdałowego, warto mieć je w swojej lodówce. 

  • Imbir

Na męczące uczucie palenia w przełyku świetnie sprawdzi się napar z imbiru. Wystarczy zaparzyć herbatę i dodać starty na tarce imbir. Można wypić po prostu ciepłą wodę z imbirem, dodać ten rodzaj korzenia do potraw lub upiec imbirowe ciastka. Osoby z nadciśnieniem powinny jednak wystrzegać się spożywania imbiru w nadmiarze. 

  • Ziołowe napary

Pomocne może być również picie ciepłego rumianku lub wyciągu z mniszka lekarskiego oraz z mięty. Ciepłe herbaty spłukują treści żołądkowe i dają uczucie ulgi. 

  • Soda oczyszczona 

Soda ma bardzo uniwersalne działanie zawrócono lecznicze, jak i pomaga w domowych porządkach. Świetnie sprawdzi się również jako remedium na zgagę. Wystarczy wypić roztwór kilku łyżek sody z ciepłą, przegotowaną wodą. 

  • Ocet jabłkowy + miód

Ta kombinacja połączona z wodą jest dobrym lekarstwem na zgagę o ile zastosuje się je już przy pierwszych objawach. W szklance wody należy zmieszać łyżkę octu i miodu, a następnie wypić. 

Jak zapobiec zgadze w czasie ciąży?

Jeśli nie doświadczasz zgagi w czasie ciąży jesteś prawdziwą szczęściarą. Jeśli nie należysz do grona wybranych nie ma czym się martwić. Istnieje wiele środków zapobiegawczych i strategii łagodzących skutki zgagi, które możesz wypróbować. 

  1. Unikaj potraw wywołujących zgagę 

Jeśli obserwując swój organizm wiesz jakie menu powoduje, że masz niestrawność i palące uczucie w gardle na czas ciąży spróbuj wyeliminować te dania z diety. Na pewno będą to potrawy pikantne, mocno przyprawione, smażone oraz mocno przetworzone. 

  1. Produkty, które mogą powodować zgagę

Istnieje cała grupa produktów, których spożywanie w ciąży nie będzie najlepiej odbijało się na układzie pokarmowym kobiety. Należą do nich przetworzone mięso, czekolada, kofeina, napoje gazowane, mięta i cytrusy.

  1. Nie pij w trakcie jedzenia

Zbyt dużo płynu zmieszanego ze zbyt dużą ilością jedzenia może być przyczyną zaostrzenia zgagi. Warto pić dużo wody między posiłkami, a w trakcie jedzenia ograniczyć popijanie do mniejszej ilości. 

  1. Nie objadaj się na noc

Ostatni duży posiłek warto zjeść na długo przed pójściem do łóżka, aby żołądek mógł rozpocząć trawienie przed snem. Oczywiście warto zjeść kolacje 2 godziny przed zaśnięciem, ale ważne żeby była ona lekkostrawna. 

  1. Jedz częściej, ale mniejsze porcje

Nie przeciążaj układu pokarmowego jedząc duże porcje.Sześć niewielkich posiłków jest rozwiązaniem wielu objawów ciąży, od zgagi, przez wzdęcia, po nagłe napady głodu. 

  1. Nie śpiesz się jedząc posiłki

Żucie i siekanie pokarmu jest pierwszym krokiem w procesie trawienia. Im lepiej i dokładniej przeżuwasz, tym mniej pracy musi wykonać żołądek. Ponadto, gdy jesz zbyt szybko, często połykasz powietrze, które może tworzyć pęcherze gazowe w brzuchu i powodować wzdęcia. Dlatego nawet jeśli jesteś bardzo głodny lub się spieszysz, staraj się brać małe kęsy i dobrze je przeżuwać.

  1. Noś luźne ubrania

Ucisk wokół talii w ciąży może tak mocno naciskać na żołądek, że jego treść będzie cofać się do przełyku. Wybieraj luźne ubrania, które nie opinają się na brzuchu. 

  1. Zadbaj o umiarkowany przyrost wagi

Utrzymuj stopniowy i umiarkowany przyrost masy ciała w ciąży. W zależności od wagi początkowej, w ciąży przybiera się od 9 do 18 kg. Dodatkowe kilogramy mogą pogorszyć zgagę, zwiększając nacisk na przewód pokarmowy.

  1. Unikaj stresu i zamartwiania się

Stres powoduje ucisk w żołądku i napięcie w całym ciele. Nie zawsze da się uniknąć stresujących sytuacji, ale dla złagodzenia objawów można zastosować różne techniki odprężające i relaksacyjne. 

Kiedy zgaga w ciąży mija? 

Niestety zgaga jest objawem, którego prawdopodobnie doświadczysz przez całą ciążę. Nawet jeśli uniknęłaś niestrawności na wczesnym etapie ciąży, istnieje duża szansa, że ​​będziesz mieć gwałtowny jej wzrost w okolicach drugiego lub trzeciego trymestru, kiedy to macica zajmuje dużo miejsca w jamie brzusznej. Na szczęście nie jest to objaw ciąży, który występuje non stop, raczej uzależniony jest od diety, stylu życia i uwarunkowań. Po porodzie zgaga powinna ustąpić

Sprawdź, co zastosować na mdłości!.