Uprawienie sportu w ciąży wpływa na jakość mleka matki

kobieta w ciąży na tle gór

Uprawianie sportu w czasie ciąży jest korzystne zarówno dla przyszłej mamy, jak i dla dziecka. Najnowsze doniesienia ze świata nauki dodają do tych benefitów dodatkowo pozytywny wpływ na jakość przyszłej laktacji.

Aktywność fizyczna w ciąży

Zdrowy tryb życia zakłada przynajmniej 30 minut aktywności fizycznej każdego dnia. Ciąża i czas oczekiwania na dziecko nie powinny być okresem bez sportu, chyba że inne zalecenia wyda lekarz. Jednak jeśli przyszła mama czuje się dobrze, to uprawianie sportu jest dobre również dla dziecka. Ostatnie badania wykazały, że ruch podczas oczekiwania na dziecko poprawia jakość mleka matki, a tym samym pośrednio zdrowie dziecka.

Bardziej aktywne matki, korzystniejsze mleko

Eksperci z Wexner Medical Center i Ohio State University College of Medicine odkryli, że umiarkowana aktywność fizyczna wzbogaca mleko matki o wartościowe substancje, które przekazywane dzieciom podczas karmienia piersią chronią je przed takimi chorobami jak cukrzyca, nadwaga i choroby serca. Naukowcy przeanalizowali stan zdrowia 150 ciężarnych kobiet. Przyszłe matki, które uprawiały sport w czasie ciąży, miały mleko matki bogatsze w oligosacharyd, który jest korzystny dla zdrowia noworodka. Wzrost tej substancji jest szczególnie związany z aktywnością fizyczną, nawet jeśli nieintensywna.

Umiarkowana aktywność jest wystarczająca

Zdaniem naukowców nawet umiarkowane ćwiczenia, takie jak codzienny spacer, wystarczyłyby, aby zwiększyć obecność oligosacharydu. Niektóre kobiety nie karmią piersią lub ich stan zdrowia nie pozwala na uprawianie sportu, mimo że próbują prowadzić styl życia odpowiedni dla ciąży. Dlatego naukowcy próbują wyizolować korzystny związek znajdujący się w mleku aktywnych matek i dodawać go do preparatów mlecznych dla niemowląt.

Odpowiedni ruch przed dziewięć miesięcy

Dlatego jeśli kobieta nie ma problemów, nawet za wcześniejszą radą ginekologa może w ciąży uprawiać jakiś sport. Idealnymi aktywnościami dla przyszłych mam będą delikatne czynności, takie jak spacery (z dala od ruchliwych ulic). Wskazane, aby spacerować w wygodnym obuwiu, pamiętając o zabraniu ze sobą butelki wody mineralnej, do prawidłowego nawodnienia. Poleca się również pływanie w basenie lub naturalnym zbiorniku, nigdy nie odpływając daleko brzegu, ponieważ przez dziewięć miesięcy mogą pojawić się bolesne skurcze. Idealne są również treningi na rowerze stacjonarnym. Jazda na rowerze po drogach, może być zbyt niebezpieczna, bo może prowadzić do upadku. Niezbyt intensywna gimnastyka lub joga będą świetnymi formami aktywności, jeśli będą odbywać się pod okiem trenera.

Korzyści dla mamy

Odpowiednie ćwiczenia fizyczne w ciąży przynoszą kobietom wiele korzyści: pomagają utrzymać wagę pod kontrolą, sprzyjają trawieniu, a tym samym mogą odgrywać skuteczną rolę w profilaktyce cukrzycy ciążowej. Regulują ciśnienie krwi. Powodują produkcję endorfin i serotoniny, dzięki którym poprawia się nastrój. Mogą pomóc zwalczyć naturalny niepokój poprzedzający poród. Poprawiają elastyczność stawów. Wreszcie, poruszanie się w czasie ciąży aktywuje krążenie krwi i sprzyja lepszemu zaopatrzeniu płodu w tlen i składniki odżywcze. Jeśli jednak podczas ruchu poczujesz ból, zmęczenie lub plamienie, powinnaś zatrzymać się i skontaktować się ze swoim ginekologiem.