Sauna w ciąży – czy można z niej korzystać?

kobieta w saunie

Korzystanie z sauny korzystnie wpływa na nasze zdrowie i samopoczucie. Sesje w saunie mają za zadanie oczyścić organizm z toksyn, poprawić krążenie oraz odporność. Jednak czy będąc w ciąży można korzystać z tego typu relaksu? Czy warto przed udaniem się do sauny skonsultować tę decyzję z lekarzem? 

Wysokie temperatury a pierwszy trymestr ciąży

Pierwsze tygodnie ciąży są szczególnie ważne dla prawidłowego kształtowania się płodu. W tym czasie wykształcają się najważniejsze organy wewnętrzne. Przebywanie w wysokich temperaturach może być szczególnie niebezpieczne w tym okresie. Ciąża jest szczególnym stanem dla każdej kobiety, kiedy wyjątkowo mocno dba o zdrowie i stara się robić wszystko dla dobra dziecka. Sauna w ciąży może prowadzić do wywołania skurczy, niedotlenienia i niedożywienia płodu. Przebywanie w parze wodnej o wysokiej temperaturze może zwęzić naczynia krwionośne takich organów jak macica czy łożysko. Stany te są szczególnie niekorzystne dla dziecka, gdyż ograniczają mu dopływ niezbędnych substancji odżywczych. 

Czy są przypadki, kiedy nie trzeba rezygnować z sauny w ciąży?

Niektórzy lekarze uważają, że kobiety które już przed zajściem w ciąże regularnie uczęszczały na sesje sauny nie zawsze muszą rezygnować z tej formy relaksu w okresie oczekiwania na dziecko. Za przykład można postawić Skandynawki, które od dziecka korzystały z sauny i praktykują spędzanie w niej czasu podczas ciąży. Jednak nawet panie, których organizm jest przyzwyczajony do wysokich temperatur muszą zrezygnować z tych zabiegów w czasie pierwszego trymestru. Jak wspomnieliśmy wyżej to szczególnie ważny czas dla rozwoju płodu, który młoda mama musi poświęcić na odpoczynek i zdrowe aktywności. Przebywanie w saunie w ciąży w pierwszym trymestrze może być przyczyną poronienia. 

Jak bezpiecznie korzystać z sauny w ciąży

Przed podjęciem decyzji o skorzystaniu z zabiegu w saunie będąc w ciąży koniecznie skonsultuj się z lekarzem. To ginekolog musi ocenić stan zdrowia dziecka i matki, który pozwala bez zastrzeżeń przebywać w wysokiej temperaturze nawet kilka minut. Kiedy dostaniesz zielone światło pamiętaj o zachowaniu zdrowego rozsądku i zasad bezpieczeństwa. 

Należą do nich: 

  • nigdy nie korzystaj z sauny sama, w razie zasłabnięcia musisz mieć pewność, że jest osoba, która udzieli ci pomocy
  • maksymalna długość sesji nie powinna przekraczać 5 minut i można ją powtórzyć dwa razy
  • zajmuj najniższe ławeczki 
  • przy złym samopoczuciu od razu wyjdź na zewnątrz 
  • po zabiegu koniecznie wypij przynajmniej pół litra wody lub uzupełnij płyny elektrolitami

Relaks i odprężenie ciała na pewno jest bardzo przyjemny po spędzeniu czasu w ciepłej saunie. Zwłaszcza dla kobiet, którym w ciąży doskwiera ból pleców. Pamiętaj jednak, aby nie korzystać z sauny w ciąży na krótki czas przed rozwiązaniem. Wysokie temperatury, gorące kąpiele mogą wywołać skurcze i przyspieszyć termin porodu. Staraj się wybierać saunę suchą, niżeli mokrą, większa wilgotność wpływa na to, że organizm rozgrzewa się jeszcze bardziej.