Odchudzanie podczas karmienia piersią – jak schudnąć podczas laktacji?

kobieta ćwicząca na piłce

Młode mamy często czują presje szybkiego powrotu do formy! Czy karmienie piersią pomaga w utracie kilogramów? Czy odchudzanie podczas karmienia piersią jest zdrowe? Sprawdziliśmy, jak zaplanować dietę podczas laktacji.

Karmienie piersią – spadek wagi

Karmienie piersią jest powszechnie uważane za naturalny sposób wspomagania utraty wagi u młodych mam. Powodem takiej sytuacji jest fakt, że matki karmiące spalają więcej kalorii. Obserwacje naukowców pokazują, że laktacja wymaga spalania średnio 500 dodatkowych kalorii, a to odpowiada małemu posiłkowi lub dużej przekąsce. Spalenie takiej ilości kalorii normalnie wymagałoby 45–60 minut ćwiczeń o średniej intensywności.

Kolejnym argumentem przemawiającym za możliwością szybszej utraty masy ciała mam karmiących jest ich większa świadomośćzwiązana z wybieraniem produktów spożywczych. Kobiety podczas laktacji unikają zwykle przetworzonej żywności, słodyczy oraz jedzenia typu fast food.

Odchudzenie podczas karmienia piersią – statystyki utraty wagi

Dostępne dane informują, że kobiety karmiące wyłącznie piersią przez co najmniej trzy miesiące tracą 1,5 kg więcej w pierwszym roku po porodzie niż kobiety karmiące dzieci mlekiem modyfikowanym lub stosujące karmienie mieszane. Dodatkowo im dłużej trwała laktacja, tym silniejszy był efekt.

Badania informują także, że kobiety karmiące piersią mają o 6% większe szanse na powrót do masy ciała sprzed ciąży, a nawet jej spadek.

Długoterminowo mamy, które karmiły wyłącznie piersią przez ponad 12 tygodni były 10 lat po porodzie średnio o 3,4 kg lżejsze niż kobiety, które nigdy nie karmiły piersią.

Odchudzanie, a karmienie piersią

Odchudzanie podczas karmienia piersią musi być przemyślane, dlatego:

  1. Nie jedz za mało – podczas laktacji musisz spożywać minimum 1500-1800 kalorii dziennie. Zbyt mała ilość jedzenia spowoduje zmniejszenie produkcji mleka.
  2. Jedz dobrej jakości białko oraz błonnik, a unikaj wysoce przetworzonych produktów.
  3. Ćwicz! Sama laktacja nie jest wystarczająca. Umiarkowane ćwiczenia nie wpływają negatywnie na produkcję pokarmu. Aktywność gwarantuje natomiast zachowanie i budowę masy mięśniowej.
  4. Trzymaj na widoku zdrowe przekąski. Według naukowców najczęściej sięgamy bowiem po to, co łatwodostępne.
  5. Pij wodę! To ważne do produkcji pokarmu!
  6. Unikaj fast foodów!
  7. Jedz powoli, czyli ponad 20 minut.
  8. Wysypiaj się! Brak snu może zwiększyć głód i apetyt.

Jak zaplanować odchudzanie podczas karmienia piersią ?

Jeśli prowadzisz siedzący tryb życia potrzebujesz od 2250 do 2500 kalorii dziennie, ale w przypadku mam karmiących, które uprawiają sport, zapotrzebowanie jest większe i wynosi nawet 2700 kalorii na dobę.

Na Twojej liście zakupów powinny znaleźć się:

  • owoce,
  • warzywa,
  • chude mięso,
  • orzechy,
  • ryby.

Bezwzględu na to, ile przytyłaś w trakcie ciąży, daj sobie czas na powrót do formy. Odchudzanie podczas karmienia piersią nie jest konieczne!