Dieta po ciąży

warzywa

Urodziłaś dziecko! Wśród wielu emocji w Twojej głowie pojawiły się na pewno myśli o tym, jak teraz będzie wyglądało Wasze życie oraz jakie zmiany powinnaś wprowadzić. Być może poczułaś presje otoczenia i zaczęłaś się zastanawiać, jak schudnąć po ciąży?! Chcemy powiedzieć Ci, że dieta po ciąży ma służyć zdrowiu Twojemu i Twojego dziecka, a nie szybkiemu spadkowi wagi! Zadbaj o to, co jesz, by długo cieszyć się dobrym samopoczuciem i wyrobić odpowiednie nawyki u swojego dziecka.

Dieta po ciąży – czy “dieta matki karmiącej” istnieje?

Zacznijmy od kobiet w czasie laktacji. Dieta dla matki karmiącej owiana jest wieloma mitami. Jeszcze nasze mamy stosowały się do drakońskich wskazówek, które zakładały eliminację dużej ilości produktów uważanych za potencjalne alergeny lub czynniki wywołujące kolki niemowlęce! Obecnie taka dieta matki karmiącej jest już przeszłością! Specjaliści od spraw laktacji mówią, że młode mamy powinny jeść wszystkie produkty, choć oczywiście zalecają głównie te zdrowe! Dieta lekko strawna dla karmiącej mamy obejmuje chude mięso, ryby, warzywa oraz owoce, a także duże ilości wody.

Jak schudnąć po ciąży dzięki zdrowej diecie?

Dieta po ciąży – wybierz długotrwałe zdrowie zamiast szybkiego spadku wagi!

  1. Po urodzeniu dziecka kontynuuj branie witamin, które stosowałaś w trakcie ciąży, gdyż zapewniają dodatkowe składniki odżywcze! Jeśli masz wątpliwości, skonsultuj się z lekarzem w celu uzyskania jego zaleceń!
  2. W trakcie laktacji ogranicz spożycie kofeiny, która w małych nie wpływa niekorzystanie na dziecko, ale specjaliści zalecają, by dawka nie przekraczała 300 miligramów dziennie.
  3. Zrezygnuj lub zminimalizuj ilość niezdrowych przekąsek o dużej zawartości cukru, sodu i tłuszczów nasyconych.
  4. Nie jedz ryb bogatych w rtęć! Należą do nich m.in. tuńczyk, makrela królewska, marlin lub miecznik. Zamiast nich wybierz łososia, dorsza, pstrąga lub halibuta.
  5. Wyeliminuj alkohol, a jeśli już zdecydujesz się napić np. wina w trakcie karmienia piersią, odczekaj z karmieniem dziecka 2 do 3 godzin po jego wypiciu.

Dieta w połogu – co jeść zaraz po urodzeniu dziecka

W okresie poporodowym skup się na zdrowych źródłach białka, błonnika, czy tłuszczy. Pamiętaj, że ilość potrzebnych Ci kalorii będą różniły się w zależności od Twojej aktywności i innych czynników jak np. karmienie piersią.

Jeżeli Twoje dziecko przyszło na świat drogą cesarskiego cięcia, przez pierwsze dni powinnaś zastosować dietą typową dla osób po zabiegach chirurgicznych. Na początku Twoim “posiłkiem” była kroplówka, z czasem wprowadza się dietę półpłynną, a następnie kolejne (najpierw lekkostrawne) produkty. Zadbaj o dużą ilość płynów, dobre źródła żelaza oraz wysokiej jakości białko.

Dieta po porodzie– jadłospis

Co powinna zwierać kobieca dieta po ciąży i porodzie? Mamy dla Was kilka przykładowych posiłków.

Na śniadanie możesz sięgnąć po takie połączenie jak:

  • jogurt grecki,
  • kawałki ulubionych owoców,
  • łyżeczka miodu,
  • łyżka nasion chia

lub smoothie, na które składa się:

  • garść szpinaku,
  • banan,
  • jabłko,
  • jogurt.

W porze drugiego śniadania zjedz jabłko, kilka małych marchewek, garść pistacji lub połowę awokado. Na obiad odpowiednie będą takie dania jak:

  • pełnoziarnisty makaron z sosem pomidorowym,
  • ryba z warzywami i brązowym ryżem,
  • warzywna zapiekanka z kurczakiem.

Po południu przygotuj sobie sałatkę z:

  • mieszanki różnych rodzajów sałat lub rukoli, czy roszponki,
  • pomidorów,
  • nasion słonecznika,
  • buraka,
  • marchewki,
  • oliwy z oliwek.

Inną opcją na wieczorny głód jest jogurt z jagodami i granolą, kanapka z pełnoziarnistego chleba z białym serem i zielonym ogórkiem lub delikatna zupa dyniowa.

Dieta po ciąży nie musi być nudna! Zdrowe dania są naprawdę smaczne, a odrobina wysiłku włożona w zmianę nawyków zaowocuje dobrym zdrowiem całej rodziny!

Udostępnij artykuł, dziękujemy!