Seksualność dziecka – rozwój

Jako rodzice chcemy zadbać o prawidłowy rozwój naszego dziecka na płaszczyźnie intelektualnej, motorycznej i psychologicznej. Podczas nauki o dzieciach dowiadujemy się tego, w jakim wieku zanika odruch Moro, kiedy dziecko ćwiczy motorykę małą oraz w jakim wieku nasz maluch powinien zacząć mówić. A co wiadomo nam o dziecięcej seksualności? 

Kiedy powinna prawidłowo zacząć rozwijać się dziecięca seksualność? Co jest typowe dla rozwoju seksualnego, a na co powinniśmy zwrócić uwagę, a tak naprawdę czym jest sama seksualność? Okazuje się, że coraz więcej rodziców jest zaniepokojonych zachowaniami lub pytaniami swoich dzieci. Często takie działania podejmują dzieci, które pozbawione są edukacji seksualnej w odpowiednim wieku, dlatego nieważne czy rodzic chce, czy nie chce i tak musi uczestniczyć w rozwoju seksualnym swojego dziecka. Robią to świadomie poprzez aktywne pokazywanie, działanie lub potrafią oni zaniedbać edukację seksualną, która jest bardzo ważnym elementem w rozwoju naszego pupila. 

Typowe zachowania dziecka, które budują jego seksualność 

Znaczna większość dzieci na pewnym etapie życia przechodzi tak zwaną fazę mastrurbacij. Jest to jeden z normalnych etapów rozwoju. Pojawia się on zwykle w momencie, gdy nasze dziecko zakończy etap chodzenia w pieluchach i ma swobodny dostęp do swoich genitaliów. Ze strony rodziców powinniśmy zwrócić szczególną uwagę na higienę naszego dziecka. Powinniśmy sprawdzić, czy nie cierpi ono z powodu infekcji grzybiczych bądź pasożytów. Gdy wykluczymy te elementy, a masturbacja będzie przez nasze dziecko bardzo często powtarzana powinniśmy udać się na wizytę do specjalisty. 

Podglądanie rodziców     

W zależności, jaka atmosfera w sferze erotyki panuje w domu dzieci będą jawnie bądź po kryjomu podglądać swoich rodziców. Jeśli zdarza nam się chodzić nago to nasze dziecko będzie czuło więcej śmiałości, by zadać nurtujące, trapiące go pytania. Jeśli jednak  dziecko nie widzi nago swoich rodziców to może aktywnie podglądać ich, podczas gdy się przebierają lub są w trakcie stosunku. W momencie, kiedy wyłapiemy te momenty powinien być to sygnał dla nas, że powinniśmy naszemu pupilowi dostarczyć wiedzy o ciele, podać nazwę narządów płciowych oraz wyjaśnić różnice w budowie anatomicznej. 

Nauka korzystania z nocnika/toalety 

Nie mówi się o tym często, ale uczenie się samodzielności w zaspokojeniu potrzeb fizjologicznych to kolejny z kroków w rozwoju seksualnym. Nauczenie dziecka potrzeb fizjologicznych to nie lada wyzwanie, gdyż w pierwszych dniach nauki nie ma on barier ochronnych, które sprawiają, że nie dochodzi do wypróżniania w najmniej nieoczekiwanych momentach. W momencie nauki powinniśmy stosować komunikaty typu a fee sikałeś się, gdyż dziecko zrozumie wtedy jestem fee, przez co dziecko zrozumie, że robi źle.

Tożsamość płciowa 

Już od małego dzieci patrząc na siebie myślą jak to jest, gdy będę mieć 18 lat oraz odpowiadają sobie na pytanie kim kiedyś będą chcieli zostać. Już w 2 roku życia nasze dziecko uświadamia sobie, że nasza płeć jest niezmienna. Natomiast w późniejszych czasach rośnie u nich zainteresowanie płcią ich rodziców. Na bazie tego typu obserwacji tworzą sobie one pogląd tego co znaczy być chłopcem oraz dziewczynką, oraz odpowiadają sobie na pytania, jakie zachowania są typowe dla danej płci oraz jak przedstawiciele danej płci się zachowują w kontaktach z przedstawicielami płci przeciwnej. Głównych obszarem obserwacji jest więc zatem związek ich rodziców, a głównie sposób, w jaki okazują oni sobie czułość lub też moment, w którym tego nie robią.