Mindfulness dla dzieci – jak włączyć go do zabawy?

mindfulness dla dzieci

Bycie uważnym, świadomym oraz lepiej reagującym na stres, to tylko nieliczne zalety mindfulnessu dla dzieci. Poza tym ćwiczenia te pomagają w koncentracji i polepszeniu pamięci. Mindfulness dla dzieci to metoda, którą można stosować już wśród przedszkolaków. Sprawdź jakie plusy ma zastosowanie tego konceptu w waszym domu.

Dlaczego warto uczyć dzieci mindfulnessu?

Żyjemy w bardzo przebodźcowaym świecie, zarówno dorośli, jak i dzieci narażeni są każdego dnia na tysiące informacji, obrazów, filmów, memów i innych przekazów. To wszystko sprawia, że tracimy naturalną zdolność do bycia uważnym, zauważania piękna przyrody oraz drugiego człowieka. Okazuje się, że dzieci mają bardzo podobne odczucia jak dorośli, doświadczają stresu i nie potrafią do końca radzić sobie z emocjami. Mindfulness dla dzieci ma nauczyć je życia w zgodzie ze sobą, rozpoznania swoich pragnień oraz potrzeb. Zastanowić się nad przeżywanymi emocjami i nauczyć się je nazywać. W pędzącym świecie rzadko pochylamy się nad tak fundamentalnymi kwestiami. Mindfulness pozwala skupić swoje myśli na obecnej chwili, zaakceptować przeżywane emocje, myśli i wrażenia.

Jak włączyć mindfulness dla dzieci w codzienne zabawy?

Dlaczego warto praktykować mindfulness w codziennych zabawach. Głównie wynika to z potrzeb dziecka, które uczy się dzięki temu poznawać świat bardziej świadomie. To znakomity sposób, aby nauczyć się z dzieckiem być uważnym obserwatorem świata.

  1. Wsłuchiwanie się w dźwięki przyrody. Dziecko ma za zadanie rozpoznać dźwięki, które słyszy.
  2. Uderzenia w gong, dziecko ma podnieść rękę kiedy już nic nie słychać. Warto robić przerwy około minuty między uderzeniami.
  3. Ćwiczenia oddechu. Dziecko kładzie się na podłodze na brzuchu umieszczając jakiś przedmiot. Zadaniem dziecka jest obserwowanie jak zabawka porusza się wraz z wdechami i wydechami.
  4. Zapachy. Pobawcie się w rozpoznawanie zapachów. Zawiąż dziecku oczy i przygotuj skórkę pomarańcza, cynamon, lawendę i inne zapachy które masz w domu. To znakomity sposób na wyciszenie i zmniejszenie niepokoju.
  5. Ćwiczenie dotyku. Zawiąż dziecku oczy i przygotuj przedmioty, które dziecko ma rozpoznać.

Dlaczego taka forma spędzania czasu jest tak cenna dla dziecka? Jest to dobry sposób na skupienie się na jednej czynności, wyostrzenie zmysłów, ale również sposób na świetną zabawę.